Tipy pro rozvoj prostředí třídy 1

16. 11. 2016
třída_vzhled

V následujících bodech vám nabízíme tipy, jak lze prostor ve třídě vhodně upravit, jaké prostředky pro vzájemnou komunikaci v ní lze snadno a bez velkých nákladů instalovat, a navíc jak do toho všeho zapojit samotné děti.

inspirace Mapa metody

Více než čtvrtina žáků se ve škole necítí zrovna dobře, o něco lepší je situace přímo ve vlastní třídě, kde se již většina dětí cítí jistěji. Poměry se liší třída od třídy a najdou se i takové, kde se špatně cítí a špatně se pracuje téměř 70 % dětí. Tolik k jednomu zjištění z našich dotazníků.

Prostor, ve kterém děti tráví velkou část svého času, hraje velkou roli v tom, jak se děti cítí a to zase ovlivňuje jejich schopnost se soustředit a také chuť se aktivně zapojovat do společných činností. Vedle základních hygienických požadavků, jako je sucho, teplo a světlo, jsou neméně důležité i estetické faktory a pocit příslušnosti.

V následujících bodech vám nabízíme tipy, jak lze prostor ve třídě vhodně upravit, jaké prostředky pro vzájemnou komunikaci v ní lze snadno a bez velkých nákladů instalovat, a navíc jak do toho všeho zapojit samotné děti.

Co je ve třídě důležité

jedna po celou dobu

Jednou ze základních potřeb člověka je "potřeba místa". Stabilní prostředí dodává pocit jistoty (bezpečí) a může být jedním ze základních stavebních kamenů prevence různých excesů ve škole. Je vždy výhodou, pokud třída může jednu místnost využívat po celý druhý stupeň. Je také dobré, pokud v ní může trávit většinu vyučovacích hodin.

malba třídy

Třídu mohou vymalovat samy děti. K tomuto účelu je možné využít dny na začátku a konci školního roku. Nemusí být ani problém do takové činnosti zapojit i jejich rodiče. Pokud se složí na barvy, není problém malovat i častěji – často se ukáže, že peníze, barvy, inspirace ani nasazení nejsou takový problém, jak by člověk čekal. Samozřejmě je pak výhodné, pokud třída místnost využívá dlouhodobě.

symboly třídy

Každá třída může mít svoje symboly, které pomáhají budovat identitu třídy. Jako příklady lze uvést: vlajka, erb, maskot, společné zvíře – ať už živé ve třídě nebo v ZOO, fotokoláže z akcí třídy, třídní trička. Většina věcí se dá dělat tak, že se toho účastní všichni nebo každý má svojí část nebo každý udělá svoji část, ale doplňuje k tomu, co už udělali ostatní.

vlastní koutek

Ve třídě je možné nechat dětem i prostor pro vlastní koutek. Vzadu ve třídě mohou mít vlastní gauč, přehrávač, prostě cokoliv, co si sami seženou a nebude to kazit funkčnost třídy.

"náš prostor"

Aby třída byla opravdu naše, měli bychom mít možnost se reálně podílet na její podobě. To, co vytvořím podle svého, je už napořád mojí součástí.

mapa

Doplněk třídy, kam si může kolektiv zaznamenávat, kde už společně byli, případně plánovat, kam pojedou (špendlík a barevná bavlnka, která od něj vede třeba k fotce s názvem místa či akce a krátkým vtipným popisem). Druhá možnost využití mapy je například po prázdninách si zaznačit, kde kdo byl.

narozeninový kalendář

Nápad, který dá trochu práce, ale pokud ho udělají žáci v rámci VV, nemusí jí být tolik. Jde vlastně o klasický trhací kalendář, ve kterém ale nejsou měsíce, místo nich tam jsou seřazeny listy s jednotlivými žáky podle dat narození. Pokud má tedy někdo narozeniny, je právě navrchu. Až jeho narozeninový den skončí, odtrhneme tento list a víme, kdo a kdy bude mít narozeniny jako další (postup při výrobě může být třeba takový, že si každý ve třídě vylosuje, komu bude dělat jeho narozeninový list v kalendáři).

"maskot na cestách"

Jako příklad dobré praxe může sloužit nápad inspirovaný filmem „Amelie z Montmartru“. Třídní učitelka společně se třídou brali svého maskota (plyšového medvídka) na všechny školní akce mimo třídu (výlety, exkurze, ŠvP atd.). Z každé takové cesty pak dělali „méďovi“ fotku. Postupně se z toho stala taková tradice, že uspořádali v rámci třídy i soutěž "Méďa ve škole“ a fotografovali jednotlivá zákoutí školy právě se svým maskotem v roli hlavního hrdiny. Taková činnost děti bavila, jako kolektiv je tmelila a zároveň poskytovala množství nápadité a neotřelé fotografické výzdoby třídy.

adopce květin

Řešíte před prázdninami, kdo bude zalévat květiny? Jedním ze zajímavých nápadů je "adopce květin", kdy si každé dítě odnáší s sebou ze školy na prázdniny jednu květinu, o kterou se potom stará, a po prázdninách ji opět přinese do školy. Je možné to rozšířit do celého roku, ale příliš se to neosvědčilo, protože adopce potom ztrácí punc "výjimečnosti".

Aktivita vznikla v rámci ESF projektu Pohoda realizovaného společností Scio.

Nebojte se zeptat

Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodného projektu pro vaši školu, poradíme s administrací či vyřídíme objednávku.

telefon 234 705 055

Nevybrali jste?

Vyzkoušejte našeho on-line poradce, který vám usnadní výběr vhodného projektu na základě toho, co je pro vás a vaši školu důležité.

online poradce on-line poradce