Tipy pro rozvoj prostředí třídy 2

21. 11. 2016
Třída_vzhled 2

V následujících bodech vám nabízíme tipy, jak lze prostor ve třídě vhodně upravit, jaké prostředky pro vzájemnou komunikaci v ní lze snadno a bez velkých nákladů instalovat, a navíc jak do toho všeho zapojit samotné děti.

inspirace Mapa metody

Třída jako prostor pro komunikaci a sebeprezentaci

Na tomto místě se budeme věnovat nástěnkám, zkusíme udělat výčet možných forem nástěnek.

 

klasika

Korková, polystyrénová nebo samolepící nástěnka, různé provázky a háčky.

karimatka

Velmi levnou a snadnou variantou nástěnky může být pěnová karimatka. Výhodou je, že si z ní můžeme vystřihnout různé tvary nástěnek v různých barvách.

síť

Síť ať už pod stropem nebo na stěně je velmi jednoduchým a elegantním řešením nástěnky, kam cokoliv snadno kolíčkem připevníme, na háček pověsíme nebo provázkem přivážeme. Pod stropem může navíc v některých případech fungovat i jako odkládací prostor.

koberec

Koberec na stěně může vypadat velmi esteticky. Zároveň je možné na něj velmi snadno pomocí suchých zipů cokoliv připnout a zase odepnout. Možností může být také kolíček se suchým zipem, kterým můžeme snadno připevnit třeba fotku.

korkové špunty

Korkový špunt můžeme poměrně snadno hřebíčkem připevnit na jakýkoliv povrch, a tím se z něj stává jakási mikronástěnka. Pokud použijeme více špuntů, které mohou být uspořádány i do nějakého tvaru, máme velmi netradiční a přitom funkční nástěnku.

počítač

Mnoho tříd je dnes vybaveno počítačem. Mezi nejsnazší věci patří nastavení spořiče tak, aby náhodně vybíral z databáze třídních fotek. Podobně to může být s fotkou nebo znakem třídy na ploše počítače.

dva věšáky

Potřebujeme dva věšáky (jednoduchá lať s háčky), které připevníme svisle (obvyklá poloha je vodorovně) na zeď vedle sebe (vzdálenost může být třeba 1,5 m). Mezi háčky věšáků můžeme nyní snadno napínat provázky – vodorovně nebo křížem a tak vytvořit prostor pro připínání čehokoliv. Hustotu a podobu výpletu můžeme měnit podle potřeby.

"zeď nářků"

Na zeď připevníme velký arch balicího papíru, který můžeme lehce dozdobit jako zeď. Na zeď může každý psát, co potřebuje – stížnosti, radosti, moudrosti, vzkazy. Párkrát do týdne se společně s dětmi na zeď podíváme a zjistíme, co je nového. Taková zeď je pro nás opět dobrým pomocníkem pro přehled o klimatu třídy, potřebách dětí a případně o rodícím se problému.

baterky

Baterky mohou mít podobu například ozdobených obálek připevněných na síti vzadu ve třídě. Smyslem baterek je, aby jejich vlastníky nabíjely. Proto do nich vhazujeme jenom pochvaly, ocenění a pozitivní vzkazy. Jednou za čas je společně vybíráme, ale je výhodné, když je děti čtou o samotě. Důležité je, aby věděly, že pokud v jejich baterce jsou vzkazy, které tam nemají co dělat, měly by se vám svěřit. Pokud se něco takového stane, je potřeba to například na společné třídnické hodině anonymně probrat (nejmenovat, komu se to stalo) a takové chování odsoudit. Baterky pomáhají budovat atmosféru třídy, pocit sounáležitosti a opět mohou být dobrým signalizátorem rodícího se problému.

"Facebook"

Jde o konkrétní téma nástěnky, při kterém žáci dostanou za úkol si vytvořit svoji facebookovou prezentaci a umístit ji na připravené místo ve třídě. Potom je můžeme navíc vyzvat, aby si vzájemně dávali "komenty" nebo "lajky", případně cokoliv dalšího nás napadne. Další variantou je žáky vyzvat, aby na svůj "facebook" dále připevňovali fotky podle toho, co zrovna dělají nebo prožívají. Tímto způsobem nám může nástěnka samovolně žít, být zajímavá a to bez zásahu učitele. Dalším nápadem může být motivovat děti, aby na "facebook" připevnily fotky od svého raného dětství do současnosti.

"Facebook II" (nebo třídní webové stránky)

Cíleně zmiňujeme Facebook, který je fenoménem posledních let. Svůj profil mají často i děti, které k němu formálně nemají přístup (pod 13 let). Pro třídního učitele může být výhodné si založit svůj pracovní profil (doporučujeme nikdy nepoužívat osobní) a vytvořit pro třídu třeba uzavřenou nebo tajnou skupinu, ve které mohou být všichni členové třídy. Pokud někdo Facebook nemá a nechce ho mít, můžeme založit jeden společný profil, který mohou tito žáci využívat. Proč bychom to ale měli dělat?

Výhody mohou být tyto:

  • Pokud si přidáte všechny členy třídy za přátele, můžete mít přehled o tom, jak se spolu baví (většina šikany nebo spíše kyberšikany se na Facebooku ukáže už v poměrně raných stádiích),
  • Je to velmi snadný způsob pro informování a sdílení školních fotek,
  • Tak jako tak tam pravděpodobně žáci budou svůj čas trávit a přes tuto platformu se domlouvat. Určité úskalí samozřejmě tkví v tom, aby nikdo z žáků necítil tlak, že si "musí Facebook založit".

 

Aktivita vznikla v rámci ESF projektu Pohoda realizovaného společností Scio.

Nebojte se zeptat

Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodného projektu pro vaši školu, poradíme s administrací či vyřídíme objednávku.

telefon 234 705 055

Nevybrali jste?

Vyzkoušejte našeho on-line poradce, který vám usnadní výběr vhodného projektu na základě toho, co je pro vás a vaši školu důležité.

online poradce on-line poradce