Má testování smysl?

25. 10. 2017
chlapec_test

Děti jsou přetestované, říkají učitelé. To je samá PISA, PIRLS, ČŠI, přijímačky, čtvrtletky, pololetky, desetiminutovky. Má to všechno vůbec smysl?

hodnoticí nástroje testování

Představte si, že stavíte dům. Víte, jak bude vypadat, máte architektonickou studii a nastoupí tesaři (jde o dřevostavbu). Kouknou na plánek a vezmou do ruky měřicí nástroj – metr, vodováhu a já nevím co ještě. Proč? Potřebují si ověřit, jak má být dlouhé prkno, jak široká díra pro okno atd. Jejich měření dává smysl, protože je zasazeno do konkrétní situace a prostředí.

Představte si teď žáky. Ve škole i mimo ni se učí řadu věcí, vzdělává celý svět. A je třeba zjistit (ověřit), co skutečně zvládají, jak a v čem se posunují, zlepšují, a je to třeba ověřit objektivně. Takže sáhneme po měřicím nástroji: metru-testu.

A tady je nutné vybrat ten správný nástroj, který: dobře měří – zjišťuje, jak škola se žáky pracuje, co žáci umí. Měří smysluplné věci, tedy nejen znalosti, ale také dovednosti, dává učitelům, rodičům i žákům srozumitelnou informaci, je uživatelsky příjemný (baví žáky). Pomocí takového testu se děti navíc i učí, zjišťují samy o sobě (a o nich i učitelé), v čem se mohou dále rozvíjet, jaké jsou jejich silné i slabé stránky. Takže takový metr-test nakonec usnadňuje také učitelům práci a slouží i jako prezentace školy.


Když už jste vybrali správný nástroj, je třeba, abyste ho dobře používali

Tedy:

  • měřit pravidelně a opakovaně
  • pokrýt celou školu, nikoli jen jeden ročník
  • vždy využít kombinaci předmětových testů s testem obecných studijních předpokladů (zjišťuje, nakolik škola využívá potenciál svých žáků v matematice a českém jazyce)
  • aby bylo možné měřit posun v předmětech, je vhodné stejné děti testovat s časovým odstupem, např. v 5., 7. a 9. třídě (je totiž možné, že některé dítě se může některý rok z nejrůznějších důvodů zhoršit – je nemocné, má problémy doma nebo ve třídě – to ovšem neznamená, že se zhoršuje práce celé školy)
  • testování předmětů v 1. a 2. třídě může být pro malé děti obtížné, ale u této cílové skupiny je třeba vhodné ověřit jejich čtenářskou úroveň, opakovaným testováním pak učitelé i rodiče zjistí pokrok malých čtenářů a mohou s touto informací pracovat i v ostatních předmětech nebo doma
  • v mezidobí je vhodné využívat dovednostní testy (neměří znalosti v předmětech, ale zjišťují, nakolik děti využívají dovednosti v praktickém životě)

 

Více o testování se dozvíte na www.testovani.cz.

 

Nebojte se zeptat

Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodného projektu pro vaši školu, poradíme s administrací či vyřídíme objednávku.

telefon 234 705 055

Nevybrali jste?

Vyzkoušejte našeho on-line poradce, který vám usnadní výběr vhodného projektu na základě toho, co je pro vás a vaši školu důležité.

online poradce on-line poradce